Duim omhoog voor de aanpak van CCA Yachtcleaners
Met zo’n 186 schepen in zijn stallingen, 8 werknemers die op verschillende locaties aan het werk zijn en tientallen klanten die in en uit lopen, zit een ongeluk in een klein hoekje. Dat weet Arjen Hoek, eigenaar van CCA én fijne klant en buurman, als geen ander. Wij vroegen hem naar zijn visie over veiligheid en aanpak binnen zijn bedrijf.
Voor
degenen die nog nooit van CCA Yachtcleaners hebben gehoord. Wie zijn jullie en
wat doen jullie?
‘’Wij zijn een bedrijf dat in de winter zeil- en motorschepen verwarmd stalt op onze drie locaties in Bruinisse. Gedurende het voorjaar en zomerseizoen onderhouden we die schepen cosmetisch op locatie.’’
Hoe
belangrijk is veiligheid voor jullie?
‘’Heel belangrijk. Onze grootste nachtmerrie
is en blijft brand. Je kunt altijd wel zeggen: dat gebeurt ons toch niet, maar
een dag later is het wel zo. Dat wil ik niet. Als er in een van onze stallingen
brand ontstaat, is het niet meer te blussen. Dan brandt alles af en ga je een
traject in met verzekeringsmaatschappijen waar je als ondernemer liever niet
inkomt. Nee, veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Niet alleen op het
gebied van brandpreventie, maar we willen ook dat ons personeel in een veilige
omgeving werkt.’’
‘’Je kunt altijd wel zeggen: dat gebeurt ons niet,
maar een dag later is het wel zo.’’
Een
prachtig schoolvoorbeeld als je het ons vraagt.
‘’Ik ga niet zeggen dat wij het beste
jongetje van de klas zijn, zoiets wordt ook geëist. Maar wanneer er 186 schepen
met een lengte van 7 tot 30 meter in je stalling staan, moet je die
verantwoordelijk nemen. Dat moet gewoon in orde zijn. En hetzelfde geldt voor
je personeel. Als zij iets overkomt, wil je niet met de gebakken peren zitten.
En dan heb ik het nog niet eens over het menselijks letsel. Voorkomen is beter
dan genezen.’’
Hoe
zijn jullie bij De Jonge Veiligheidsopleidingen terecht gekomen?
‘’We waren altijd klant bij een ander
bedrijf. Dat beviel prima totdat ik tot de ontdekking kwam dat bij de
jaarlijkse keuring een van de brandblussers en een EHBO-koffer was vergeten én
dat er in een auto geen brandblusser meer zat. Dat kan niet. Als ik een
vliegtuig instap en dat ding heeft net een beurt gehad, dan ligt er ook geen
dopsleutel 44 in de motor. Je verwacht dat iemand zijn verantwoordelijkheid
neemt en alles goed regelt, want ik wil er geen zorgen over hebben. Je
begrijpt, met dat bedrijf werden geen zaken meer gedaan en ben opzoek gegaan
naar een ander. Riny had ons al eerder een BHV-cursus gegeven. Hij luisterde
goed naar onze vragen en kwam met voor ons herkenbare voorbeelden. Toen we
hoorden dat onze buurman voor zichzelf was begonnen, was de keuze snel gemaakt.
Beter kan niet.’’
‘’Als ik een vliegtuig instap en dat ding heeft net een beurt gehad, dan ligt er ook geen dopsleutel 44 in de motor.’’
Beter kan niet, zeg je. Ben je het daar nog
steeds mee eens?
‘’100%. Riny ziet dingen die anderen nooit
hebben gezien. Als ik nu terugkijk naar wat er het afgelopen jaar allemaal naar
boven is gekomen door zijn blik, dan is dat ongelooflijk. Ik bedoel, een
collega van hem zette daar vorig jaar nog gewoon z’n handtekening onder met het
bericht het is in orde en hij ziet
dat het niet klopt. Dat verbaast me. In positieve zin natuurlijk. Plus het
stukje afhandeling is perfect. We hadden hier een AED aan de muur hangen. Dat
viel Riny op en kwam meteen met het voorstel om hem buiten te hangen. Handig,
want dan is hij voor iedereen beschikbaar. Ook als we dicht zijn. Dan zeg ik:
ja prima, regel het maar. En dan wordt het ook tot in de puntjes geregeld. Geen
gedoe, geen gezeur, gewoon doen. Perfect als je het mij vraagt.’’
Mooi
dat je het vertrouwen dan toch weer hebt.
‘’Ja, dat heb ik ook tegen Riny gezegd: ik
vaar blind op je advies. Op het moment dat hij zegt dat het nodig is, dan moet
dat er ook komen. Zo heeft hij ons er ook op geattendeerd dat het nodig is om
een heftruckcertificaat te halen. Ik bedoel, wij stappen zo in, gaan naar
boven, doen ons ding en klaar. Maar dat mag natuurlijk niet. Het zijn allemaal
van die puntjes. Het kost geld, dat weet ik wel, maar het kan maar gebeuren en
ik wil geen gezeur met een verzekeraar of arbodienst krijgen. Riny weet precies
waarover hij het heeft en adviseert ons daarin. Op een professionele manier. Dat
is voor ons belangrijk.’’
‘’Ik vaar blind op je advies.’’
Naast
het leveren en controleren van de veiligheidsartikelen, hebben jullie dus ook
cursussen gevolgd. Hoe was dat?
‘’Goed. Leerzaam. Handig. Soms worden we
gebeld of zien we reclames voorbijkomen van bedrijven die het dan voor een veel
lagere prijs aanbieden, maar na het volgen van een cursus bij De Jonge
Veiligheidsopleidingen weet je dat dat niet kan. Zij kunnen niet diezelfde
kwaliteit bieden.’’
Jij
bent je bewust van het belang van een BHV-cursus, hoe is dat voor je
werknemers?
‘’Het is natuurlijk niet een dagje leuk
brandjes blussen en verbandjes leggen. Dat is inmiddels wel duidelijk bij onze
jongens. En ik zeg expres inmiddels, want wij hebben twee jaar geleden een
ongeval gehad op een van onze locaties. Een klant kwam heel ongelukkig ten val
en niemand wist wat hij moest doen. Paniek alom. Een week later snijdt iemand
met een mes tot aan het bot in zijn duim. Er worden drie verbandtrommels
voorbijgelopen en niemand nam het initiatief. Dat zijn wel momenten waardoor
zij ook zoiets hebben van: oké, dit is geen dagje lol hebben, dit is echt
nodig.’’
‘’Dat zijn wel momenten waardoor zij ook zoiets hebben van: oké, dit is geen dagje lol hebben, dit is echt nodig.’’
Wat
zouden je collega-ondernemers vandaag nog aan veiligheid moeten doen volgens
jou?
‘’De telefoon pakken en De Jonge
Veiligheidsopleidingen bellen. Ze zitten in de buurt, zijn goed bereikbaar en
keurig netjes met de tarieven. Het is niet alleen de prijs, maar ook het moment
dat je die blusser van de muur aftrekt dat je weet dat hij het doet. Zeker als
het gaat om een leven van iemand. Daarom zeg ik: ga naar De Jonge
Veiligheidsopleidingen. Er wordt meegedacht, het is goed voor elkaar, meer dan
goed zelfs én zeer betrouwbaar. Daar kan ik niets over zeggen.’’
Dankjewel Arjen.